Hoop voor Sociale Innovatie, nuttig of noodzakelijk?

Binnenkort is er weer de week van de Sociale Innovatie. Het bestaat al ruim 10 jaar, maar wat is het toch weer? Even een wrap up:

Sociale Innovatie gaat over hoe slimmer te werken door mensen en middelen anders te organiseren en tot andere uitkomsten te komen. Kortom, het is een proces van vernieuwen.

Sociale innovatie bepaalt 75% van het innovatiesucces en technologische innovatie 25% van het innovatiesucces.

Sociale innovatie is essentieel voor de groei en ontwikkelingen van medewerkers om ze vitaal en inzetbaar te houden en daarmee draagt het direct bij aan de toekomstbestendigheid van teams en organisaties. Zeker met de komst van nieuwe technologieën, robots en digitalisering, is sociale innovatie juist nog belangrijker geworden omdat dit direct het verandervermogen bepaalt.

Waarom wordt er dan toch zoveel meer aandacht besteed aan en geïnvesteerd in technologische innovatie dan sociale innovatie, terwijl juist dit veel meer bijdraagt aan het innovatiesucces?

Hier kan ik een aantal redenen voor bedenken:

  • Sociale innovatie gaat over de zachte factoren, technologische innovatie gaat over harde factoren, het is tastbaar en grijpbaar. Dit is veel makkelijker te doen, te begrijpen en in te zetten vanuit het rationele denken. Er kan makkelijker meer gescoord worden omdat het zichtbaar is. Technologische innovatie gaat gepaard met veel risico’s van tijd en geld met de kanttekening dat het economisch rendement vaak lastig is aan te tonen.
  • Sociale innovatie is meer dan een trucje of een boost geven middels een cursus of training die daarna weer afgevinkt kan worden. Leuk en snel om te doen, maar dat is geen sociale innovatie. Wasstraten, cursusmiddagen en bijeenkomsten voor dit onderwerp zijn onvoldoende om mensen aan te zetten om het ook te gaan doen in de praktijk.
  • Leiderschap is essentieel om sociale innovatie te stimuleren en te laten landen binnen de hele organisatie. Het gaat hier om Collaboratief Leiderschap waarin mensen met elkaar écht samenwerken vanuit wederzijds vertrouwen en hoge mate van kennisdeling om samen een verschil te maken en een kansrijke toekomst te creëren. Als dit type leiderschap ontbreekt of onvoldoende aanwezig is, en er vanuit interne competitie en eilandjes gewerkt wordt, dan heeft sociale innovatie weinig kans van slagen.
  • Commitment van bestuur en directie vanaf het begin is nodig om sociale innovatie te stimuleren en deze andere manier van werken te borgen binnen organisaties. Dit betekent voor ruimte en tijd geven, het proces faciliteren, distantiëren tijdens het verloop en de uitkomsten laten resoneren. Tussentijds interveniëren, ingrijpen en bijsturen is een sterke drang, maar werkt juist averechts waardoor mensen juist minder gaan durven doen. Dit laatste is juist wat vernieuwen behelst.
  • De mindset en houding van mensen en energieniveaus waarin de organisatie verkeert. Als mensen ‘verandermoe’ zijn, overwerkt en bang zijn om hun baan te verliezen, dan is elke interventie teveel. Elke verandering is er een te veel en wordt gesaboteerd door de diverse blokkades op fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel vlak. Het anders inrichten van processen en structuren vanuit het rationele denken kan grote verbeteringen opleveren en efficiëntieslagen maken omdat het grijpbaar is en mensen anders laat doen. Maar het laat mensen niet anders kijken, niet anders denken en daardoor ook geen ander gedrag vertonen. Deze veranderingen liggen op diepere niveaus. De interventies vanuit het rationele denken raken mensen niet in het hart en hun gevoel van menszijn. En dat is waar de kracht van sociale innovatie juist ligt waardoor gewone mensen buitengewone dingen gaan doen.

 

Sociale Innovatie doen zoals het ook bedoeld is, is een kunst en leidt tot vernieuwing. Vernieuwen is geen eng proces, maar juist een inspirerend, verwonderend en voedend proces om mensen te verrijken en inzetbaar en vitaal te houden ongeacht de veranderingen die plaatsvinden.

Binnenkort start een gezamenlijk transformatietraject met HoopWerkt waarin maximaal acht teams kunnen deelnemen om samen te vernieuwen en van en met elkaar te leren en dit ook te borgen binnen de organisaties. HoopWerkt is een leer- en ontwikkeltraject om teams naar een hoger plan te brengen en genereert de volgende opbrengsten met 4 P’s: Profit, Purpose, Pleasure en emPowerment. Hoop geeft positieve energie en heeft een aantrekkende werking waardoor meer mensen hiermee willen gaan werken. Zo komen uw teams en organisaties beter in balans en daalt uitval door mentaal verzuim. Op dinsdag 28 november is er een informatiebijeenkomst over dit gezamenlijk transformatietraject in de regio Utrecht. Mocht u interesse hierin hebben, dan kunt u mailen naar asha.nagesser@hoopwerkt.net of bellen naar 06-12843852.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *